• Autós Hírek
  • Forma-1 Hírek - Akkor lesz aggasztó a Halo jelenléte, ha egy versenyző nincs eszméleténél a cockpitban

Forma-1 Hírek - Akkor lesz aggasztó a Halo jelenléte, ha egy versenyző nincs eszméleténél a cockpitban

Készült: 2018.február.13 11:12 Készítette: Lipták Melinda Írta: Motorsport.com Kategória: Forma1 Hírek, Autós Hírek Forrás Motorsport.com

Forma-1 Hírek - Akkor lesz aggasztó a Halo jelenléte, ha egy versenyző nincs eszméleténél a cockpitban
Számos mellékhatása lehetséges a Halónak, ezeket alapos és körültekintő kutatásokkal modelleztek az FIA-nál. Az egyik, hogy milyen lehetőségek vannak akkor, ha el kell távolítani a (sérült) gyűrűt egy baleset után.
Az FIA AUTO nevű kiadványa cikkezett hosszasan a motorsportban alkalmazott vágótechnikáról és a kiszabadítási folyamatról, ami idén újabb szintet lép a Halo miatt.

Martin Hunt, a British Automobile Racing Club mentési koordinátora kifejtette, a műveletek során használt eszközök vágóképességei drámai mértékben fejlődtek az évek során, amire szükség is volt, ahogy elterjedt a monocoque, a karbon, és az egyre erősebb fémek használata a motorsportban.

2018-tól élesben használják a titángyűrűből álló Halót az F1-ben és az F2-ben, ami újabb feladat elé állítja a mentést végző csapatokat. Az FIA minden érintett számára eljuttatott videókat és oktatóanyagokat azzal kapcsolatban, hogyan kell eljárni a Halóval szerelt formaautóknál.

További tesztvázakat szerelnek fel Halóval, hogy minél többen gyakorolhassák élethű körülmények között a mentési folyamatot, árulta el Laurent Mekies, az FIA biztonságért felelős igazgatója. Azzal csak az utóbbi időben foglalkoztak és térképezték fel átfogóan, hogy miként kell eljárni akkor, ha deformálódik a struktúra egy balesetben, és le kell vágni a gyűrűt a kocsiról.

Hunt felidézte, hogy az első gyakorlatokat Brands Hatch-ben végezték az IndyCarban aktív Holmatro Safety Teammel közösen. Megjegyezte, hogy a Halo nagyon is úgy viselkedik vágás közben, mint ahogy azt várnánk egy nagyon merev és erős acéltól: hirtelen roppan össze és csuklik, nincs szó fokozatos kompresszióról és az azt követő átvágásról. Miután centikre a versenyző fejétől kell elvégezni a vágási folyamatot, rendkívül körültekintően kell járni az akkumulátoros vágóeszközzel.

„Ilyenkor valakinek a feje és a válla közelében vágnál, szóval nagyon körültekintőnek kell lenni. Ilyen körülmények között nem rendelkezel a luxussal, hogy teret engedhess a felgyülemlett energiának, - szemben azzal, ha a pácienstől messzire vágsz -, szóval tisztában kell lenni azzal, hogy nagy a lehetősége annak, miszerint hirtelen szabadul fel a felgyülemlett energia abban a pillanatban, amikor megroppan a szerkezet”- ecsetelte Hunt.

„Tisztában kell lenni azzal, hogy milyen implikációi vannak annak, ha így járunk el, miközben közel vagyunk valaki fejéhez.” Peter Fiset, a fent említett Holmatro Safety Team regionális menedzsere részlete, milyen forgatókönyv léphet fel akkor, ha el kell távolítani a szerkezetet a cockpitról.

„Bizonyos balesetek után nem tudhatjuk, milyen deformáció fog jelentkezni. Például útban lehet az ülés kivételénél, miközben egy bevett eljárás keretében mentenénk ki a versenyzőt. Meghívtak minket, hogy segítsünk az FIA-nak egy megoldással a szétvágásra, amennyiben gyorsan kell eltávolítaniuk (a Halót)”- ismertette a korábbi folyamatokat.

„Akkor kell a leginkább aggódni amiatt, hogy a Halo útban van, ha egy versenyző tudattalan állapotban és légügyi problémákkal van az autóban. Abszolút prioritást kell élveznie annak, hogy hozzáférj a versenyző légútjához, ez lesz az egyik kihívás a kezdetekkor”- mondta Fiset, aki azt is hozzátette, bizonyos esetekben problémát jelenthet az, hogy a Halo miatt nehezebb hozzáférni a cockpithoz felülről.

„Én nem vagyok egy irdatlan magas srác, de van pár magas kollégám, szóval ők jobban elérik majd a karjukkal, mint én.”

Fiset fontosnak tartja megjegyezni, hogy a pozitívumok ellensúlyban vannak a Halo esetében, szemben a hosszabb mentési idővel. „Minden alkalommal, amikor valaki panaszkodik egy biztonsági eszköz miatt, én mindig a dolgok napos oldalát nézem. Ha egy egészséges versenyzőt tudunk kiszabadítani, aki kevésbé sérült, és fennáll az esélye, hogy pár héten belül ismét autóba üljön, akkor az szerintem fantasztikus.”

Belépés

Készítette: www.KarikuszDesign.hu | Szerverhosting Partnerünk: EZit.hu Minden jog fentartva : AutoMotorCenter.hu 2010-2016